Vzdělávací programy - Experimenty z fyziky
Popis vzdělávacího programu
Název programu: | Experimentování ve výuce fyziky na ZŠ |
Autor programu: | Mgr. Ladislav Dvořák |
Lektoři programu: |
|
Anotace programu: | V rámci vzdělávacího programu s názvem „Experimentování ve výuce fyziky na ZŠ“ budou frekventanti tohoto vzdělávacího programu seznámeni se začleněním inovativních metod práce (IBSE – Inquiry Based Science Education), technikou experimentování a vybranými fyzikálními experimenty do výuky na ZŠ. Vzdělávací program „PExperimentování ve výuce fyziky na ZŠ “ představí možné začlenění IBSE i fyzikálních experimentů do vybraných témat či výukových projektů do výuky přírodovědy (I. st. ZŠ), fyziky (II. st. ZŠ) a případně dalších příbuzných přírodovědných předmětu (matematika, chemie aj.). Fyzikální experimenty představené v rámci vzdělávacího programu mohou být využity v environmentální výchově jakožto průřezovém tématu RVP ZV. Vzdělávací program „Experimentování ve výuce fyziky na ZŠ“ a jeho jednotlivé segmenty ukazují na nenahraditelnost a vysokou didaktickou hodnotu přírodovědného (fyzikálního) experimentu jakožto jednoho ze základních vyučovacích prostředků využívaných ve výuce fyziky a dalších přírodovědných předmětů. IBSE i představované fyzikální experimenty mají spojitost s běžným životem a napomáhají tak žákům uplatnit znalosti z fyziky a zároveň je učí správně analyzovat, interpretovat a objevovat vzájemné vazby ve všech přírodních vědách. Širší začlenění jednoduchých a bezpečných fyzikálních experimentů a IBSE do výuky na ZŠ napomáhá žákům k lepšímu pochopení fyzikálního i přírodovědného učiva a vede i k zvýšení přírodovědné gramotnosti žáků. Bez efektu nezůstává ani rozšiřování kompetencí žáků a to např. kompetencí pracovních, kompetencí k řešení problémů, k učení a v neposlední řadě jsou díky fyzikálním pokusům a IBSE rozvíjeny i kompetence v oblasti sociální a personální, neboť žáci jsou v rámci experimentování konzultují a argumentují různé pracovní postupy a výsledky. Pro mnohé učitele přináší jednoduché, výstižné a bezpečné fyzikální experimenty inovativní přístup a jsou alternativou, jak bez počítače a internetu zaujmout současnou moderní „net genaration“ žáků a studentů. |
Struktura vzdělávacího programu
- blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Experimentování s jednoduchými pomůckami a hračkami - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Experimentování s lidským tělem - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Vlastnosti látek a mechanika - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Energie a termika - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Elektřina a elektromagnetismus - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Využití smartphonu s OS Android při experimentování ve výuce fyziky - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Využití GPS přijímače při jednoduchých měřeních ve výuce fyziky - blok (3 h v prezenční části + 7 h v rámci distanční a konzultační části)
název: Využití Wherigo ve výuce fyziky a příprava cartridge
Studijní materiály
Experimentování ve výuce fyziky na ZŠ