Profesionalita učitele mateřské školy
Autor: PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Vložil: PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Vloženo: 1.12.2013
Předmět: Mateřská škola a první stupeň ZŠ
Kategorie: Novinky z oboru
Typ dokumentu:
Jazyk dokumentu: Čeština
Klíčová slova: profesionalita, klíčové kompetence, standardy, profesní kometence, učitele mateřské školy, profesní rozvoj, kvalifikace

V současné době získává učitel nové role - roli konzultanta, partnera, průvodce dítěte v jeho učení. Jsou na něj kladeny mnohem větší požadavky. Stává se spolutvůrcem školních vzdělávacích programů a samostatně (či ve spolupráci s kolegou ve třídě) projektuje vzdělávání na úrovni třídy. S tím se zvyšuje odpovědnost za výsledky vzdělávání, ale také požadavky na kvalitu práce předškolního pedagoga a jeho profesní kompetence.
S cíli výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku vždy souvisí také požadavky na vzdělanost, nebo-li kvalifikaci učitele mateřské školy. Jaké jsou současné trendy a požadavky na kvalifikovanost a kvalitu práce předškolního pedagoga je obsahem předkládaného textu. Autorka se podrobněji věnuje historickému vývoji přípravného vzdělávání učitelek mateřských škol v České republice, ale seznamuje také s výsledky výzkumů této oblasti.